2. 7. 2018
Tohle slýchá a bude slýchat čím dál více lidí. Je to špatně, nebo je to dobře? Jaká jsou ta nová pravidla? A jak to ovlivní ceny nemovitostí?
Čísla a fakta:
- V ČR rostly v loňském roce ceny nemovitostí nejrychleji z celé EU
- Češi mají na bydlení napůjčováno více než 1,1 bilion korun
- 20 % Čechů má finanční rezervu jen 10 000,- Kč
Nová pravidla od října 2018:
- Banka vám půjčí maximálně 9 ti násobek čistého ročního příjmu. Máte čistý příjem 20 000,- Kč, banka vám půjčí maximálně 2 160 000,- Kč.
- Vaše splátka nesmí být více, než 45 % vašeho čistého příjmu. Máte-li čistý příjem 20 000,- Kč, splátka se musí vejít do 9 000,- Kč / měsíc.
- Už delší čas platí, že banka vám nepůjčí 100 % hodnoty nemovitosti.
Je to dobře, nebo špatně?
Žadatelé o hypotéku to mohou považovat za problém a házení klacků pod nohy. Jenže nepřiměřený růst cen nemovitostí a půjčování komukoli na cokoli odstartovalo celosvětovou krizi v roce 2008. Tato opatření jsou tedy rozumná. Krize by totiž postihla nás všechny.
Propadnou se ceny nemovitostí?
Ne. Lze očekávat pomalejší růst cen, následně stagnaci a až po delším čase třeba i snižování. Záleží samozřejmě na typu nemovitosti a především lokalitě. Byt v Praze na Vinohradech rozhodně nezlevní. S cenou sídlištního panelového bytu na periferii tato opatření zřejmě „něco udělají“.
Uvažujete o prodeji?
Co z toho pro vás vyplývá? Je tzv. dobrá doba na prodej. I česká národní banka tvrdí, že nemovitosti jsou nadhodnocené o 20 %. Rostly nejvíce z celé EU. Pokud tedy zvažujete prodej, neváhejte. A pokud chcete poradit s vhodnou strategií, také neváhejte a obraťte se na mě. Těším se na setkání.
Autor: Gabi Kawuloková
Proč reality? Nadchly mě digitální prezentace a široký záběr znalostí napříč různými obory profesionálního makléře. Nastal čas, kdy jsem byla přesvědčená, že můžu i já svým klientům nabídnout nadstandardní služby s využitím všech online dostupných technologií a prodat jejich nemovitost odBOrně, zážitkově a bez stresu.
Každý prodej je v 98% případech něčím specifický a proto mám ke každé zakázce velmi individuální přístup. Vyrábím příběh a prodejně-marketingovou strategii na míru konkrétní nemovitosti. Pracuji jak s nabídkou, tak poptávkou a díky propacovanému marketingu bude vaše nemovitost zářit na realitním poli.
V roce 2023 se mi podařilo 2x stát se makléřem měsíce, což považuji za svůj velký pracovní úspěch. Patřit k TOP makléřům je pro mě výsledek tvrdé práce a spokojenosti klientů.
Neustále pracuji na budování "klientského wellness" a přeji si, aby prodej jejich nemovitosti byl zážitkem spojeným s odbornou péčí a úsměvem na konci.