29. 4. 2020
V souvislosti s bojem s koronavirovým onemocněním se řada obchodů a transakcí zcela zastavila. Výrazný propad zájmu o nákup nemovitostí zaznamenává i realitní trh. Jak na to budou reagovat banky? Co se stane se sazbami hypotečních úvěrů?
Prodeje na minimu
Během pár týdnů zaznamenali realitní makléři propad v zájmu o nákup nemovitosti až o desítky procent. Realizuje se jen malé množství prohlídek a nově sjednaných smluv na nákup nemovitosti je minimum. Důvodem je nejistota na trzích. Kupující očekávají snížení cen nemovitostí, zrušení daně z nabytí nemovitosti a zároveň snížení sazeb u hypotečních úvěrů.
Výrazné snížení úroků nepřichází
Banky v současné chvíli zatím nepřistoupily k výraznému snižování úrokových sazeb u hypotečních úvěrů. Důvod je jednoduchý. Je třeba se vypořádat se zajištěním personálního chodu poboček a rovněž s náročností zpracování žádostí o odklad splátek. Teprve po několika týdnech bude možné začít vyhodnocovat situaci.
Dva možné scénáře
Již teď dochází ke zlevňování úrokových sazeb na mezibankovních trzích. Úvěrové zdroje jsou nabízeny nejlevněji za poslední 4 roky. Banky toto zlevnění mohou promítnout do úrokových sazeb hypoték. Zároveň budou chtít podpořit trh a motivovat klienty k podpisu smluv o hypotečním úvěru. Lákat mohou na výrazně nižší sazbu.
Druhým scénářem je důsledek problémů s likviditou. Mnoho klientů se ocitne v platební neschopnosti nebo v druhotné platební neschopnosti. Budou se množit žádosti o odklad splátek nebo o prodloužení celkové doby splácení. Vyšší riziko banka promítne do zdražení hypotečních úvěrů.
Podpora ČNB
Dostupnost hypotečního úvěru se snaží podpořit i Česká národní banka. Doporučení o osmdesátiprocentních hypotékách je nyní mírnější. Banky budou poskytovat hypotéky na 90 procent hodnoty nemovitosti (LTV). Zároveň se zvýšil poměr mezi měsíční splátkou a čistým měsíčním příjmem ze 45 na 50 %.
Autor: Gabi Kawuloková
Proč reality? Nadchly mě digitální prezentace a široký záběr znalostí napříč různými obory profesionálního makléře. Nastal čas, kdy jsem byla přesvědčená, že můžu i já svým klientům nabídnout nadstandardní služby s využitím všech online dostupných technologií a prodat jejich nemovitost odBOrně, zážitkově a bez stresu.
Každý prodej je v 98% případech něčím specifický a proto mám ke každé zakázce velmi individuální přístup. Vyrábím příběh a prodejně-marketingovou strategii na míru konkrétní nemovitosti. Pracuji jak s nabídkou, tak poptávkou a díky propacovanému marketingu bude vaše nemovitost zářit na realitním poli.
V roce 2023 se mi podařilo 2x stát se makléřem měsíce, což považuji za svůj velký pracovní úspěch. Patřit k TOP makléřům je pro mě výsledek tvrdé práce a spokojenosti klientů.
Neustále pracuji na budování "klientského wellness" a přeji si, aby prodej jejich nemovitosti byl zážitkem spojeným s odbornou péčí a úsměvem na konci.